Seinfeld and the City

Seinfeld on kokenut renessanssin tänä syksynä, kiitos Netflixin, joka julkaisi koko sarjan suoratoistopalvelussaan. Alun perin vuosina 1989-1999 tehty sarja on siis jälleen ajankohtainen, ja siitä käytäviin keskusteluihin törmää nyt helposti varsinkin kansainvälisillä keskustelufoorumeilla.

Muistan lapsena katsoneeni Seinfeldia pätkittäin kanavasurffaillessani, mutta en muista, että olisin koskaan katsonut kokonaista jaksoa. Hyvä niin, sillä koronavariantti omikronin rantautumista odotellessa ja yhteiskunnan taas sulkeutuessa on jälleen hyvä mahdollisuus paeta todellisuutta viihteeseen, ja entuudestaan oikeastaan täysin outo Seinfeld on raikas tuulahdus huumoria menneisyydestä, ajasta, jolloin kaikki oli paremmin...

Seinfeldin kehikkona toimii stand-up -koomikkona työskentelevän Jerry Steinfeldin havainnnot arkielämästä. Sarjaa kuvaillaan termillä a show about nothing, jossa huumoria väännetään milloin mistäkin pikkuasiasta. Inspiroivaa, todellakin.

Korona-aikana on tullut katsottua vähän liikaakin sarjoja, ja voin mainita katsoneeni Seinfeldin toisen tekijän Larry Davidin sekoiluja Curb your enthusiasm -sarjassa, jossa myös Seinfeldin hahmot Jerry, Elaine, Kramer ja George, ovat vilahdelleet. Elainen näyttelijä Julia Louis-Dreyfussin tähdittämän Veep-sarjan katsoin vuosi sitten ensimmäisenä koronasyksynä, joten nyt Seinfeldin myötä ympyrä tavallaan sulkeutuu. Toivottavasti.

Sarjaa katsoessani yllätyin ehkä eniten siitä, että Jerry Seinfeld on omassa sarjassaan sivuosassa. Hahmona hän on ehdottomasti tylsin ja näyttelijänä yksiulotteisin. Heti alusta alkaen huomion varastaa sekopäänaapuri Kramer, mutta valokeilaan minun silmissäni nousee Jerryn paras ystävä, George Costanza. George on työtön tai sekalaisia töitä erilaisella menestyksellä tekevä kaljuuntuva pikkumies, jolla vaikuttaisi käyvän naisten kanssa yhtä hyvä flaksi kuin Casanovalla. Näyttelijä puhuu paksulla New Yorkin aksentilla, jota ainakin itse jään aina mielenkiinnolla kuuntelemaan. George on kovin melodramaattinen tapaus, juuri sellainen, jota on kiva katsoa televisiosta.

Sarjaa ei voi olla vertaamatta ehkä kuuluisimpaan New Yorkiin sijoittuvaan sarjaan, eli 2000-luvun alussa tehtyyn Sinkkuelämään. Jerry on tylsä päähahmo Carrie, Kramer on fanien suosikki Samantha, Elaine on tavallisista tavallisin Charlotte, ja George on neuroottinen Miranda, ilman pätevyyttä ja menestystä tosin. Kummassakin sarjassa pörrää kolmekymppisiä perheettömiä ihmisiä, jotka ilmeisesti eivät tee päivätöitä ja silti elelevät isossa suurkaupungissa mukavasti. Siihen se vertailu sitten päättyykin.

Parasta Seinfeldissä on se, miten neuroottisia newyorkilaiset ovat. Koko naapurusto vaikuttaisi olevan täynnä toinen toistaan hullumpia ihmisiä. Jään aina ihailemaan suurkaupungin ihmisten kykyä mekastaa toisilleen ilman kainouden häivääkään. Showssa ei ehkä tapahdu juuri mitään, mutta kenellepä tapahtuu. Kiitos koronan, sisältöä elämään pitää hakea arkipäivän ihmeistä.

Kysymys: oliko kaikki paremmin 1990-luvulla?

 



Kommentit

Kuukauden luetuimmat kirjoitukset

Arvaa mikä mania?

Sisällöntuotantoneuvoja

Kriminaalin kaanin huligaaniklaani

Kotikokin suosikkiresepti arkeen ja juhlaan - eli ruoanlaittoneuvoja

Preppausneuvoja

Harvinaisten ihmissuhteiden päivä, osa 3: Afrodite ja kateellisten panettelu

Mitä Marilyn tekisi

Ajatuksia sietämättömässä tilanteessa

Punainen lanka

Yksinäisenä kaikki elämänsä päivät